شما به عنوان یک طراح وب ، مجری طراحی سایت هایی که مشتریان شما فقط دوست داشته باشند ، نیستید. ممکن است ضد و نقیض به نظر برسد ، اما به این فکر کنید که اختلافات زیادی بین زیبایی شناسی شخصی مشتری شما و آنچه برای تبدیل بازدید کننده به مشتری واقعی است ، وجود دارد.
وقتی شما درگیر طراحی وب سایت برای مشتری خود هستید.چگونه اطمینان حاصل می کنید که کار درست پیش می رود؟ شما آنچه مشتری به شما می گوید را دریافت می کنید ، اما شما صرفا فقط مخاطب و اجرا کننده خواسته های بی چون چرای مشتری نیستید. آنچه شما باید انجام دهید این است که درک کنید کاربران نهایی چگونه با وبسایت ارتباط برقرار می کنند و چه انتظاری دارند . شما بایستی اصول روانشناسی مخاطبان وبسایت را درک کنید. اگر شما بتوانید در جایگاه کاربران قرار بگیرید، می توانید تجربه کاربری را طوری طراحی کنید که بازدیدکنندگان را دقیقاً همانطور که شما و کارفرمای شما می خواهد هدایت کنید.
15 اصل روانشناسی برای استفاده در طراحی سایت
ما به عنوان انسان با روش های خاصی می اندیشیم و عمل می کنیم، طراحی شما باید پاسخگوی فرایندهای اساسی اندیشه کاربران و پاسخ های طبیعی و عمومی برای افکار انها داشته باشد.
در ادامه 15 اصل روانشناسی آورده شده است که به شما کمک می کند تجربه کاربری بصری بهتری را برای کاربران نهایی خود طراحی کنید:
1. هم ارزی زیبای و کاربردی
تاثیر زیبایی-کاربرد نشان می دهد که برخی افراد رابط های کاربری جذاب تر را با قابلیت استفاده رابط کاربری برابر می دانند. به عبارت دیگر ، یک طراحی جذاب، مدرن و پاسخگو باید نقطه شروع کار شما باشد.
2. روانشناسی رنگی
روانشناسی رنگ درباره تأثیر رنگ بر نحوه درک ما از مسایل پیرامون به ما می گوید. رنگ که به شدت به احساسات گره خورده است ، بازی با رنگ ها می توانید تاثیر زیادی داشته باشد تا بر درک بازدیدکنندگان از یک وب سایت و نام تجاری پشت سایت طراحی شده تأثیر بگذارید.
3. روانشناسی اشکال
همانطور که یک رنگ توانایی تأثیرگذاری بر درک شخص از نام تجاری یا محتوا را دارد ، اشکال مورد استفاده در یک رابط کاربری نیز کاربران را تحت تأثیر قرار می دهد. هر شکلی - دایره ها ، مربع ها ، مثلث ها ، شش ضلعی ها و چند ضلعی ها - یک ارتباط روانشناختی منحصر به فرد دارد.
4. اصول GESTALT
اصول گشتالت راهی است که انسان می تواند داده های بی نظم را که به آن ارائه می شود ، معنا کند. بنابراین ، مغز انسان به جای دیدن یک دسته متن ، تصویر و فضا ، الگوهایی را برای ساده سازی پیچیدگی تشخیص می دهد.
5. اصل آشنایی / قانون JAKOB
اصل آشنایی ، نشان می دهد که به احتمال زیاد افراد چیزهایی را که به نظر آشنا می آیند ترجیح می دهند. قانون Jakob این روانشناسی را به طور خاص در مورد تجربه کاربری در اینترنت دنبال می کند. نشان می دهد که کاربران انتظار دارند وب سایت شما همانند سایر سایتهایی پر بازدیدی باشد که وقت زیادی را انجا صرف می کنند .
6. اثر بازسازی VON
Von Restorff Effect یا اثر جداسازی ، آنچه را كه در اثر قرار گرفتن فرد در معرض محرکهای یکسان اتفاق می افتد توصیف می كند . سپس بازخورد ها از یك عنصر منحصر به فرد را تحقیق می کند. و میزان و کیفیت توجه ها را به عناصر مشابه اندازه گیری می نماید .
7. بی اعتنایی انتخابی
بی توجهی گزینشی نوعی "نادیده گرفتن" است که بازدیدکنندگان نسبت به هرچیزی در رابط کاربری که ظاهراً با هدف اصلی آنها بی ارتباط باشد ، انتخاب می کنند. این امر اغلب هنگامی رخ می دهد که روند طراحی یا بازاریابی کهنه شود - مانند بی اعتنایی کاربران به پیغام رضایت نامه کوکی وب سایت ها که همه از روش مشابه استفاده می کنند.
8. قانون HICK’S
قانون هیک اظهار می دارد که تعدد انتخاب هایی که فرد باید انجام دهد ، مدت زمان تصمیم گیری را افزایش می دهد. این یک اصل اساسی است که باید در سایت های تجارت الکترونیکی به آن توجه کنید زیرا می خواهید روند تصمیم گیری را تسریع کنید ، نه سرعت آن را کاهش دهید.
9.چرخش از ضرر
Loss Aversion اظهار می دارد که تصمیم گیری معمولاً بیشتر با هدف اجتناب از ضرر انجام می شود تا کسب سود. اگر وب سایت یا محتوای آن به بازدیدکنندگان دلیلی برای عدم اعتماد و اطمینان در حین بازدید از سایت بدهند ، به احتمال زیاد نرخ بالای ترک بازدید کنندگان را مشاهده خواهید نمود.
10. پارادوکس انتخاب
پارادوکس انتخاب پاسخ به مشکلی است که توسط قانون هیک مطرح شده است.نشان می دهد که کاهش گزینه ها باعث می شود مصرف کنندگان احساس اضطراب کمتری داشته باشند ، که به نوبه خود باعث افزایش اطمینان و رضایت از خریدها می شود.اگر سایت شما از رها شدن تعداد زیادی سبد خرید و انصراف از ادامه خرید و پرداخت رنج می برد ، پارادوکس انتخاب یک اصل مفید برای استفاده خواهد بود.
11. قانون میلر
قانون میلر ، که به عنوان تئوری بار شناختی نیز معروف است ، با ظرفیت حافظه ارتباط دارد. به طور متوسط ، افراد در هر زمان فقط می توانند حدود هفت مورد را در حافظه فوری خود ذخیره کنند. این اصل روانشناسی به کاهش گزینه ها و کاهش کلی مطالب برای بهبود تمرکز و قابلیت تصمیم گیری تشویق می کند.
13. انگیزه خارجی
انگیزه دو نوع است. انگیزه ذاتی یک انگیزه درونی و انگیزه بیرونی است.این انگیزه بیرونی است که کاربران را وادار به انجام فعالیت های آنلاین تشویق می کند. به عنوان یک طراح ، شما باید اطمینان حاصل کنید که این نوع "پاداش ها" واضح است.
14. تاثیر اجتماعی
تأثیر اجتماعی نه یک اصل روانشناختی بلکه یک پدیده روانشناختی است، نشان می دهد که مردم اقدامات توده ها را کپی می کنند. همچنین به این فرض اشاره دارد که حق با اکثریت است. به همین دلیل کامنت های مشتری ، امتیاز های مشتری و محتوای تولید شده توسط کاربر در وب سایت ها بسیار مفید است.
15. قاعده پایان قله
Peak-End Rule بیان می کند که افراد یک تجربه را براساس اولین و آخرین برداشت خود از آن قضاوت می کنند. به موجب آن افراد اولین و آخرین مورد را در یک گروه به خاطر می آورند.بنابراین ، نکته ای است که هنگام طراحی قسمت بالا و پایین هر صفحه و همچنین شروع و پایان تجربه کاربری به خاطر بسپارید.